Dlaczego dostarczanie obiektów BIM (Modelowanie Informacji o Budynku) powinno być jednym z kluczowych elementów strategii sprzedażowej producentów komponentów budowlanych? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się jak zwiększyć sprzedaż za pomocą dystrybucji własnych obiektów BIM.
Spis treści
Korzyści z BIM dla producentów budowlanych
Producenci materiałów budowlanych zmagają się z rosnącą presją projektantów, którzy od strony klienta, wymagają danych BIM w tworzonych przez siebie projektach. Obiekty BIM pozwalają projektantom na precyzyjne planowanie, analizę i koordynację projektu, opartą na aktualnych i szczegółowych danych produktowych zawartych właśnie w BIM firmy produkującej materiały. Bez cyfrowych modeli, takich jak okna, rury czy systemy kablowe, produkty producentów budowlanych wypadają ze specyfikacji projektów BIM, przez co zlecenia przejmują ich konkurenci oferujący własne obiekty BIM.
"73% projektów budowlanych w Wielkiej Brytanii opiera się na BIM, a w Polsce trend ten szybko rośnie." Raport NBS z 2023 roku
Modelowanie BIM, czyli przygotowywanie obiektów BIM zawierających odpowiednie dane, pochłania czas, budżet i wymaga specjalistów, co stanowi problem dla wielu firm produkcyjnych. Gdy brakuje zasobów do tworzenia bibliotek BIM zgodnych z klasyfikacjami, takimi jak ETIM czy Uniclass, współpraca producentów z projektantami staje się trudna. W takiej sytuacji customer support managerowie otrzymują od strony klienta wiele pytań dotyczących aspektów technicznych produktów i zamiast wspierać sprzedaż, spędzają setki godzin na kontakcie z projektantami. Jak producenci komponentów budowlanych mogą nadążyć za rynkiem, nie nadwyrężając zasobów firmy? BIM pozwala producentom zwiększyć widoczność i sprzedaż oraz zapewnić szybszą wymianę informacji dzięki bibliotekom BIM – cyfrowym reprezentacjom produktów. Czym są obiekty BIM i jak użycie technologii BIM może pomóc producentom budowlanym?
Czym są biblioteki BIM? To nie modele BIM
Biblioteki BIM, zwane także komponentami BIM, to cyfrowe modele produktów budowlanych (elementów budowlanych) – mogą to być zarówno drzwi jak i systemy instalacyjne. Składają się one z geometrii 3D (wizualizacji produktu) i metadanych, takich jak wymiary, klasy ETIM, kody EAN czy certyfikaty. W angielskiej terminologii używa się określenia „BIM Content”, ale w Polsce dominują „biblioteki BIM”. Uwaga – czasami można się spotkać się określeniem modele BIM odnoszącym się do produktów, ale jest to błędne zastosowanie. Termin ten dotyczy projektowania obiektów budowlanych czy cyfrowych bliźniaków (tzw. digital-twins), a nie produktów/wyrobów budowlanych. Biblioteki BIM to elementy modelu budynku, nie są one natomiast samym modelem.
Dane BIM umożliwiają projektantom szybkie wyszukiwanie i specyfikowanie produktów w narzędziach projektowania, takich jak Revit czy ArchiCAD. Tworzenie obiektów BIM reprezentujących produkty umożliwia wykorzystanie ich w bibliotekach. Modele BIM projektantów z kolei opierają się na tych bibliotekach, co sprawia, że użycie obiektów BIM jest kluczowe dla producentów artykułów budowlanych w celu lokowania produktów. BIM umożliwia zwiększenie szans na włączenie produktów do projektów, a następnie do zamówień inwestorów. Przykładem takich producentów są firmy takie jak Uponor czy OBO Bettermann, które dzięki dostosowanemu oprogramowaniu BIM i tworzeniu bibliotek BIM docierają do projektantów w dziesiątkach krajów. Dostępne obiekty BIM to nie tylko modele 3D – to cyfrowe informacje producentów, które wspierają sprzedaż i widoczność.
Dlaczego producenci materiałów budowlanych potrzebują BIM oraz jakie przeszkody mogą napotkać podczas tworzenia obiektów BIM?
Korzyści z BIM dla producentów budowlanych są kluczowe w dzisiejszej branży, gdzie współpraca producentów z projektantami decyduje o sukcesie. BIM pozwala producentom promować swoje produkty i lokować je w specyfikacjach projektów, co bezpośrednio przekłada się na sprzedaż. Jednak wdrożenie bibliotek BIM wiąże się z wyzwaniami, które producenci muszą przezwyciężyć, by w pełni wykorzystać potencjał technologii BIM:
1. Promocja i widoczność marki: użycie obiektów BIM zwiększa widoczność produktów wśród projektantów, którzy korzystają z modeli BIM w narzędziach takich jak Revit czy ArchiCAD.
"Producenci z bibliotekami BIM zwiększają szanse na specyfikację produktów o 15-20%". Raport Autodesk z 2023 roku
Dla Marketing Managerów jest to więc przewaga marketingowa, która wyróżnia markę na tle konkurencji. Dobrym przykładem jest Uponor, którego platforma BIM online dociera do projektantów w 30 krajach, promując systemy instalacyjne marki.
2. Lokowanie produktów w projektach: specyfikacja projektu BIM to klucz do zamówień inwestorów. Obiekty BIM pozwalają projektantom na łatwe włączenie produktów, takich jak okna, rury czy systemy kablowe, do projektów. BIM pozwala producentom komponentów budowlanych, jak OBO Bettermann, lokować złożone systemy kablowe w modelach, co zwiększa szanse na sprzedaż. Bez modelowania informacji produktowych, oferty często są pomijane, co dla producenta oznacza utratę zleceń.
3. Brak zasobów jako bariera: tworzenie bibliotek BIM wymaga BIM Managerów i inżynierów, których wielu firmom brakuje.
"58% firm budowlanych w USA boryka się z brakiem personelu do BIM." Raport Dodge Data & Analytics z 2022 roku
W Polsce małe firmy często nie mają zespołów, co utrudnia stosowanie technologii BIM i promocję produktów.
4. Koszty i czas: ręczne przygotowanie własnych obiektów BIM kosztuje od 500 do 3000 USD za sztukę (szacunki bimobject.com), a utrzymanie aktualności bibliotek to kolejny wydatek. Modelowanie informacji jest czasochłonne, szczególnie przy dostosowaniu do standardów, takich jak ETIM czy Uniclass, co wymaga zasobów i wiedzy. Sprawia to, że wiele firm niestety rezygnuje z modelowania informacji.
5. Presja projektantów: metoda projektowania BIM to standard w budownictwie – 73% projektów w Wielkiej Brytanii używa BIM (NBS 2023). Współpraca producentów z projektantami cierpi, gdy brakuje bibliotek, a customer support managerowie tracą czas na pytania techniczne, zamiast wspierać sprzedaż.
Dzięki BIM producenci zyskują narzędzia do promocji i lokowania produktów, ale muszą pokonać bariery, takie jak brak zasobów i wysokie koszty tworzenia obiektów BIM. Te wyzwania dotyczące dostarczania obiektów BIM dotykają wszystkich ról w firmie. Marketing Managerowie tracą przewagę marketingową, Product Managerowie nie mogą zapewnić specyfikacji, a customer support managerowie, jak wspominaliśmy wcześniej, marnują czas na pytania projektantów, zamiast wspierać współpracę producentów z wykonawcami i projektantami. Dlatego nie wszystkie firmy potrafią wykorzystać pełen potencjał technologii BIM.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak BIM umożliwia zwiększenie sprzedaży w branży budowlanej? Przejdź na stronę naszego produktu i zobacz jak użycie technologii BIM wspiera naszych klientów!
Jak rozwiązać problemy? Zarządzanie bibliotekami BIM
Wdrożenie technologii BIM dla producentów budowlanych nie musi być skomplikowane. Potencjał technologii BIM można wykorzystać, stosując odpowiednie strategie:
Automatyzacja procesów a obiekty bim
Platformy BIM online, takie jak stworzony przez nas BIMStreamer, eliminują ręczną pracę, automatyzując procesy BIM – np. tworzenie bibliotek BIM. Jeden z naszych klientów, Uponor – producent systemów instalacyjnych, dzięki BIMStreamerowi generuje już ponad 100 000 obiektów BIM zawierających dane dla 30 krajów w 20 językach. Jego plugin Revit, poprzez użycie technologii BIM, automatycznie dobiera złączki oraz wykrywa błędy oszczędzając przy tym czas projektantów. W OBO Bettermann natomiast rozwiązania BIM pozwalają uprościć zarządzanie bibliotekami dla systemów rynienek kablowych – np. modelowanie BIM w ich pluginie pozwala automatycznie aktualizować dane BIM, takie jak klasy ETIM, poprzez zmianę parametru szerokości trasy. Jak widzisz BIM pozwala producentom nie tylko na bezpośrednie wsparcie sprzedaży, ale także na automatyzację procesów. Więcej o wdrażanych przez nas automatyzacjach projektowania i dedykowanych wtyczkach możesz dowiedzieć się tutaj: https://www.sagiton.pl/uslugi/pluginy-revit-skrypty-dynamo-i-grasshopper-3d
Delegowanie zadań - projektowanie BIM u producentów
Nie każdy producent musi budować zespół BIM. Zewnętrzni partnerzy mogą przygotować komponenty BIM lub zarządzać danymi, odciążając BIM Managerów po stronie klienta. To pozwala producentom budowlanym skupić się na core biznesu, zamiast inwestować w nowe kompetencje. Jako BIMStreamer również wspieramy w tworzeniu własnych obiektów BIM firmy, które chcą dystrybuować pliki zawierające kluczowe dane produktowe.
Gotowe systemy BIM i cyfrowe narzędzia – aplikacje i pluginy BIM
Zamiast tworzyć własne platformy, producenci mogą użyć rozwiązań, takich jak BIMStreamer. Rozwiązania BIM firmy Aliaxis na tym się właśnie opierają. Firma udostępnia obecnie multibrandową platformę BIM online, dzięki której ujednolica swój katalog BIM dla różnych marek i rynków, co znacznie przyspieszyło dostarczanie obiektów BIM od producenta do strony klienta.
Cyfrowy standard branży budowlanej
Inwestycja w klasyfikacje, takie jak ETIM, ułatwia dostosowanie bibliotek do lokalnych wymagań. Wchodząc w BIM firmy takie jak Geze (systemy drzwiowe) czy Reflex Winkelmann (rozwiązania instalacyjne) stosują standardy, aby ich produkty były łatwiej specyfikowane.
Wsparcie dla projektantów i trendy marketingowe
Wykorzystując obiekty BIM, producenci odciążają customer support managerów. Uponor, dzięki obiektom BIM dostępnych na swoim katalogu BIM online, zmniejszył liczbę pytań technicznych, poprzez poprawę współpracy producentów z projektantami. Ponadto wykorzystanie technologii BIM i dodatkowa publikacja bibliotek na zewnętrznych marketplace’ach (platformach obiektów BIM), zwiększyła widoczność Uponora. Firma wpisała się w trendy marketingowe, tzw. BIM Omnichannel, wykorzystując obiekty BIM na wielu kanałach jednocześnie.
Modele BIM oferują okazję, dzięki której producenci komponentów budowlanych mogą poprawić zarówno widoczność, jak i atrakcyjność swoich produktów na rynku.
Wdrożenie Technologii BIM to przewaga marketingowa
Technologia BIM wykorzystująca odpowiednie informacje jest w dzisiejszych czasach koniecznością dla producentów budowlanych. Bez plików BIM produkty znikają z radaru projektantów, a razem z nimi zlecenia. BIM pozwala producentom zwiększyć przewagę nad konkurencją. Ci producenci, którzy inwestują w biblioteki lokowane w wirtualnych modelach BIM, jak Uponor, OBO Bettermann, Aliaxis, Geze czy Reflex Winkelmann, już to widzą. Technologia modelowania informacji poprawia specyfikacje i relacje z projektantami. Rozwiązania BIM takie jak BIMStreamer pozwalają automatyzować procesy, delegować zadania i standaryzować informacje poprzez dystrybucję obiektów BIM zawierających kluczowe metadane.
BIM oznacza biznes
Podsumowując, branża budowlana wymaga BIM – to Twoja przepustka do rynku w którym użycie modeli BIM do projektowania obiektów budowlanych stają się standardem. Dzięki BIM Twoje produkty trafiają bezpośrednio do projektów już na etapie koncepcji. To realna przewaga konkurencyjna i szansa na zwiększenie sprzedaży.
Czy jako producent artykułów budowlanych chcesz wykorzystać pliki BIM i potencjał technologii BIM do promocji i sprzedaży oraz wdrożyć własną platformę obiektów BIM?
Skontaktuj się z nami i dowiedz się, jak cyfrowe katalogi BIM (platformy obiektów BIM), oparte na technologii BIMStreamer, mogą ułatwić Ci start.
PIM to BIM – zautomatyzuj zarządzanie informacjami o produkcie
Producenci budowlani – od Marketing Managerów po BIM Managerów – zmagają się z chaosem w danych produktowych. Nieaktualne specyfikacje w katalogach drukowanych, niespójne informacje na stronach internetowych, różne wersje danych w aplikacjach mobilnych i platformach e-commerce prowadzą do błędów i utraty zaufania klientów.
Przeczytaj
Obsługa klienta
automatyzacja-obslugi-klienta-co-wdrozyc
5 automatyzacji obsługi klienta, które musisz znać
Twój zespół obsługi klienta nie nadąża z bieżącymi zadaniami? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak automatyzacja obsługi klienta umożliwia firmom szybsze procesowanie zgłoszeń i skrócenie czasu odpowiedzi na zapytania.
Przeczytaj
Sprzedaż
automatyzacja-ofertowania-przyspiesz-sprzedaz
Automatyzacja ofertowania – przyspiesz tworzenie ofert z AI
Proces tworzenia ofert jest nieoddzielną częścią zdobywania klientów w wielu branżach, zwłaszcza w sektorze B2B. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak przyspieszyć proces sprzedaży i odpowiadać na większą liczbę zapytań jednocześnie, dzięki automatyzacji tworzenia ofert handlowych.
Przeczytaj
Napisz do nas!
Wybierz w formularzu temat, który Cię interesuje, a nasz specjalista skontaktuje się z Tobą w przeciągu 24 h roboczych.
Dziękujemy za kontakt!
Twoja wiadomość została pomyślnie przesłana. Odpowiemy najszybciej, jak to możliwe.
Ups! Coś poszło nie tak, nie udało się wysłać formularza.