Branża materiałów budowlanych to złożony ekosystem, w którym decyzje zakupowe podejmują różne grupy: projektanci, instalatorzy i klienci końcowi. Każda z nich ma unikalne potrzeby, co zmusza producentów materiałów budowlanych do tworzenia skutecznych strategii marketingowych materiałów. Dowiedz się co zrobić, aby sprzedawane przez Ciebie produkty dotarły do twojej grupy docelowej.
Spis treści
Materiały budowlane online – dlaczego to wyzwanie jest kluczowe?
Zakup materiałów budowlanych online staje się coraz bardziej powszechny, ale jednocześnie rodzi szereg wyzwań. Różnorodność użytkowników i ich potrzeb sprawia, że skuteczna sprzedaż w tym kanale wymaga zrozumienia całego procesu decyzyjnego oraz przygotowania odpowiedniego planu marketingowego. Kluczową rolę odgrywają trzy grupy: specifiers, multipliers oraz klienci końcowi.
Specifiers (projektanci, np. architekci, inżynierowie) – określają specyfikacje techniczne materiałów budowlanych na etapie projektowania, decydując, które produkty pojawią się w projekcie. [źródło: Designing Buildings UK]
Multipliers (instalatorzy) – montują materiały do budowy i rekomendują je na budowie, pełniąc rolę pośredników. Ich wpływ jest ogromny:
„74% klientów indywidualnych w USA w 2023 roku polegało na rekomendacjach instalatorów przy zakupie materiałów budowlanych.” [źródło: Statista, Consumer Preferences in Construction Materials, 2023]
Klienci końcowi – oczekują intuicyjnych rozwiązań, które ułatwią wybór twoich produktów budowlanych i przyspieszą obsługę.
Te zróżnicowane potrzeby stawiają przed producentami materiałów budowlanych wyzwania: jak dostarczyć precyzyjne dane projektantom, wspierać instalatorów w dystrybucji materiałów budowlanych i jednocześnie angażować klientów? Odpowiedzią na te problemy są technologie takie jak BIM, aplikacje mobilne, wizualizatory 3D i marketing cyfrowy. W naszym artykule omówimy problemy w marketingu materiałów budowlanych i pokażemy, jak nowoczesne strategie dla budownictwa mogą zwiększyć sprzedaż materiałów budowlanych dla wykonawców.
1. Zaangażowanie projektantów w branży materiałów budowlanych
Projektanci oczekują łatwego dostępu do danych o materiałach budowlanych, takich jak parametry techniczne, zgodność z normami czy informacje o zrównoważonym rozwoju. Problemem jest dostarczanie tych danych w formacie zintegrowanym z ich narzędziami (np. BIM) oraz brak kontroli nad danymi użytkowników, gdy obiekty BIM udostępniane są na zewnętrznych platformach.
Według badania NBS z 2022 roku, 65% projektantów uważa wysokiej jakości dane BIM za kluczowe przy wyborze materiałów, a 73% woli pobierać je z twojej strony internetowej, uznając je za bardziej wiarygodne [źródło: NBS National BIM Report 2022].
Jak zwiększyć sprzedaż materiałów budowlanych z wykorzystaniem projektantów?
Własne biblioteki BIM: udostępnianie obiektów BIM na stronie internetowej producenta zwiększa zaufanie projektantów, zapewnia kontrolę nad danymi i umożliwia analizę preferencji specifierów.
Aktualność danych: istotnym jest aby producent budowlany mógł szybko aktualizować obiekty BIM i budował tym samym zaufanie projektantów.
Wsparcie decyzji projektowych: dane o emisji CO2 czy standardy ETIM ułatwiają wybór twoich produktów budowlanych. Więcej o tym, jak dostarczać zawsze aktualne dane w plikach BIM pisaliśmy w tym artykule: https://www.sagiton.pl/blog/pim-bim-spojnosc-informacji-omnichannel
Przykład: OBO Bettermannstworzyło biblioteki BIM na swojej stronie internetowej, umożliwiając projektantom dostęp do danych o systemach rynienek kablowych, co zwiększyło rozpoznawalność marki w branży materiałów budowlanych.
2. Dystrybucja materiałów budowlanych przez instalatorów
Instalatorzy to kluczowi pośrednicy w dystrybucji materiałów budowlanych, którzy wpływają na decyzje klientów końcowych. Niestety nieudostępnianie odpowiednich narzędzi, ogranicza lojalność instalatorów wobec twojej marki i sprawia, że twoje produkty budowlane są rzadziej przez nich wybierane.
Badanie z 2023 roku wykazało, że 82% instalatorów w USA chętniej współpracuje z producentami oferującymi cyfrowe narzędzia, takie jak aplikacje mobilne [źródło: Construction Business Owner, „Digital Tools in Construction”, 2023].
Jakie narzędzia powinien dostarczać producent, aby wspierać sprzedaż materiałów budowlanych przez instalatorów?
Instrukcje montażu: skanowanie kodu QR na tabliczce znamionowej produktu wyświetla instrukcje i filmy instruktażowe.
Konfigurator produktów: umożliwia dobór konfiguracji produktu na podstawie wymagań klienta.
Generowanie ofert: instalator dodaje marżę, usługi i swój branding, eksportując ofertę do PDF, co przyspiesza sprzedaż materiałów budowlanych i zwiększa jego profesjonalizm.
Wizualizacja AR: prezentacja twoich produktów w rzeczywistości rozszerzonej ułatwia wizualizację klientowi.
Integracja z CRM: zapytania generują leady dla twojej firmy.
Przykład: jeden z naszych klientów, w którego planie marketingowym znajdowały się strategie dotarcia do instalatorów, wdrożył dedykowaną aplikację mobilną. Pozwala ona instalatorom efektywnie lokować produkty w inwestycjach budowlanych – zobacz case study.
3. Angażowanie klientów końcowych i sprawna obsługa
Klienci końcowi czują się przytłoczeni złożonością materiałów do budowy i potrzebują intuicyjnych narzędzi ułatwiających ich wybór. Producenci borykają się też z długim procesem obsługi zapytań i odpowiedzi na potrzeby klientów, co spowalnia sprzedaż materiałów budowlanych.
W 2023 roku 80% klientów stwierdziło, że wizualizacje 3D zwiększyły ich pewność przy zakupie materiałów budowlanych [źródło: Statista, „Consumer Trends in Construction and Home Improvement”, 2023].
75% firm AECO planuje zwiększyć inwestycje w AI, by przyspieszyć obsługę klientów [źródło: Autodesk State of Design & Make 2024].
W jaki sposób możesz dostosować Twoje produkty i strategię marki, aby zapewnić firmie dostosowanie do potrzeb klientów?
Wizualizatory 3D: klienci mogą zobaczyć Twoje produkty (np. kabiny windowe, meble, materiały wykończeniowe) w realistycznych wizualizacjach, np. w swoim domu lub projekcie, co ułatwia im podjęcie decyzji o zakupie materiałów budowlanych.
Konfiguratory 3D: umożliwiają dostosowanie materiałów budowlanych online (np. rozmiar, kolor), jednocześnie generując zestawienie kosztów i specyfikacji.
Generative design: automatyzacja projektowania analizuje projekty BIM/CAD otrzymane od klientów, umożliwiając działowi sprzedaży szybki dobór optymalnych produktów i przygotowanie oferty. Spraw, aby potrzeby klientów w Twojej firmie, zawsze stały na pierwszym miejscu!
Dostępność online: rozwiązania na twojej stronie internetowej zwiększają konwersję w sprzedaży materiałów budowlanych.
Przykład: Aliaxis zautomatyzowało obsługę dzięki wdrożeniu Akasison AutoPlanner do analizy projektów CAD dla systemów odwadniania podciśnieniowego. Taka automatyzacja skróciła czas przygotowania oferty z 6 tygodni do 3 dni.
Zobacz, jak wdrażamy wizualizatory i konfiguratory 3D, aby wzmocnić sprzedaż i marketing naszych klientów z branży materiałów budowlanych!
4. Spójność danych w marketingu materiałów budowlanych
Niespójne dane w kanałach – od BIM, przez aplikacje, po media społecznościowe – przyczyniają się do spadku rzetelności Twojej marki i produktów, a tym samym do utraty zaufania w Twojej grupie docelowej.
W 2023 roku 78% producentów budowlanych z systemami PIM zanotowało wzrost sprzedaży o 10% [źródło: Forrester, „The State of PIM in Manufacturing”, 2023].
Jak zwiększyć efektywność strategii marketingowej materiałów?
Centralizacja danych w PIM: synchronizacja danych produktowych we wszystkich kanałach eliminuje błędy w Twoich materiałach marketingowych.
Dostosowanie do kanału: szczegółowe dane dla projektantów w bibliotekach BIM, uproszczone dla instalatorów w aplikacjach mobilnych, czy angażujące wizualizacje dla klientów w mediach społecznościowych.
Personalizacja kampanii: analiza danych z pobrań twoich lead-magnetow (np. bibliotek BIM) i zapytań instalatorów umożliwia spersonalizowane oferty i wspiera marketing cyfrowy.
Podsumowanie: marketing plan i strategia dla budownictwa
Producenci materiałów budowlanych muszą adresować potrzeby różnych grup:
Projektantów: którzy potrzebują aktualnych bibliotek BIM dostępnych z wiarygodnego źródła (najlepiej z twojej strony internetowej).
Instalatorów: którzy wymagają narzędzi wspierających ich sprzedaż i dystrybucję materiałów budowlanych przyspieszających im generowanie ofert i budujących ich profesjonalizm w oczach klienta.
Klientów końcowych: którzy oczekują rozwiązań, jakie szybko pozwolą im dobrać odpowiedni dla siebie produkt (np. wizualizatorów/konfiguratorów 3D), a w bardziej złożonych przypadkach sprawnej obsługi ich zapytań przez Twój dział obsługi klienta.
Inspirując się producentami takimi jak Uponor, OBO Bettermann i Aliaxis, twoja firma może zwiększyć sprzedaż materiałów budowlanych i budować lepsze relacje z twoją grupą docelową.
Chcesz wpłynąć na twoje potrzeby marketingowe w branży materiałów budowlanych?
Napisz do nas i umów bezpłatne demo, podczas którego pokażemy Ci, jak Twoja marka może wzmocnić swoją pozycję na rynku z użyciem najnowszych technologii marketingu cyfrowego!
Automatyzacja ofertowania – przyspiesz tworzenie ofert z AI
Proces tworzenia ofert jest nieoddzielną częścią zdobywania klientów w wielu branżach, zwłaszcza w sektorze B2B. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak przyspieszyć proces sprzedaży i odpowiadać na większą liczbę zapytań jednocześnie, dzięki automatyzacji tworzenia ofert handlowych.
Przeczytaj
Technologia BIM
jak-technologia-bim-pomaga-producentom
BIM dla producentów budowlanych
Dlaczego dostarczanie obiektów BIM (Modelowanie Informacji o Budynku) powinno być jednym z kluczowych elementów strategii sprzedażowej producentów komponentów budowlanych? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się jak zwiększyć sprzedaż za pomocą dystrybucji własnych obiektów BIM.
Automatyzacja procesów biznesowych w firmie – od czego zacząć?
Automatyzacja procesów biznesowych to temat, który zyskuje na znaczeniu wśród przedsiębiorców chcących zwiększyć efektywność pracy. Przeczytaj artykuł i dowiedz się jak automatyzacja procesów biznesowych firmy może pomóc Twojemu zespołowi z codziennymi zadaniami.
Przeczytaj
Napisz do nas!
Wybierz w formularzu temat, który Cię interesuje, a nasz specjalista skontaktuje się z Tobą w przeciągu 24 h roboczych.
Dziękujemy za kontakt!
Twoja wiadomość została pomyślnie przesłana. Odpowiemy najszybciej, jak to możliwe.
Ups! Coś poszło nie tak, nie udało się wysłać formularza.